Det er mange grunner til at man trenger en logo og/eller varemerke, men den aller viktigste er selvsagt å bli sett og husket. Det er en grunn til at de store selskapene bruker masse penger på visuell profilering – de fleste av oss husker garantert hvordan logoene til Telenor, Toyota, Coca Cola og Apple ser ut?
Om du har drevet firma en stund så har du forhåpentligvis allerede skaffet deg en logo som du er fornøyd med. Dersom du IKKE er fornøyd med den du har, eller enda ikke har skaffet deg en logo, så les videre!
Heldigvis så trenger du ikke investere mange hundre tusen for å skaffe deg en egen logo. Vi kan hjelpe deg med å lage noe som gjør at du får ditt eget preg på bedriften uten at det koster skjorta! Har du en formening om hvordan du kunne tenke deg at din egen logo ser ut så er det fint, hvis ikke så tar vi en prat og kommer fram til noen idéer vår grafiske designer kan jobbe ut fra.
Hva bør man tenke på når man skal skaffe seg en logo?
Her er noen punkter du kan tenke over på forhånd:
- Fargevalg. Har du et snekkerfirma vil du kanskje ikke velge rosa som logofarge, siden det ofte oppfattes som feminint. Mørkere farger, gjerne blått, grønt eller mørk rødt er mye brukt. Kanskje du kan tenke deg en farge som er HELT annerledes, eller trives du best med det tradisjonelle? Det er helt opp til deg.
- Skrifttype. Her er det et nesten ubegrenset antall å velge mellom, og de vil ofte gi veldig forskjellige inntrykk. Se bare på dette bildet, selv om det ikke er snakk om noen logo her så ser man tydelig hvordan skrifttype og fargevalg kan si mye mer enn bare ordene.
- Symbol/varemerke. Noen velger å kun ha firmanavnet i logoen sin, og det fungerer ofte helt greit. Imidlertid er det mange som ønsker å ha et symbol ved siden av – som regel noe som viser hva slags firma det er. Det er ikke så rent få snekkerfirmaer som har en hammer i logoen sin, og det er artig å se hvor mange varianter man kan lage av en såpass enkel form! Det er i grunnen bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke som logo/varemerke, og der kan vi finne fram noen forskjellige til deg om du ønsker det. Dette symbolet kan også brukes alene som dekorelement på f.eks. hjemmeside, bildekor, skilt etc.
- Slagord. En logo bør kunne brukes helt alene, men det er heller ikke noe i veien for å ha et slagord som i enkelte settinger kan brukes sammen med den. Du har kanskje sett slagordet til Europris? På butikkskiltene deres bruker de kun logo, men på f.eks. overskrift i kundeavisene står det “- mer til overs” rett under logoen.
Hva bør man unngå i en logo?
En logo bør være så ren og enkel som mulig, da den ofte skal kunne brukes som liten (på fakturaer, visittkort), og som stor (skilt, bildekor). Hovedpoenget med en logo er gjenkjennelseseffekt, så da bør ikke budskapet “kludres til” med for mye støy.
- Kontaktinformasjon. Dette hører IKKE hjemme i en logo. Det er elementer som man kan sette på der det naturlig hører hjemme, ikke i logoen.
- AS. Mange tenker at det faktum at firmaet er et AS viser at firmaet er seriøst, og dermed vil de vise det i logoen. Dessverre er det sånn at det definitivt finnes useriøse AS også, så vil du vise din seriøsitet så gjør du det ved å opptre på en seriøs måte, gjøre gode jobber og dermed sørge for at kundene omtaler deg positivt. De to bokstavene vil stort sett bare være “i veien” i en logo, så vi anbefaler ikke å ha dem der.
(Tenk deg logoen til f.eks. Telia med AS bak … Det hadde vært helt unødvendig.) - Fotografier. Noen ønsker av forskjellige årsaker å ha bilder i logoen sin, det fraråder vi på det sterkeste! Det vil gjøre logoen mer eller mindre ubrukelig i mange situasjoner, så gå heller for symboler.
Etter at logoen er ferdig, hva gjør vi da?
Når vi har blitt enige om hvordan logoen din skal være, så er det tid for å begynne å bygge en visuell profil. Du vil kanskje trenge bildekor, LED-skilt, logo på klær, visittkort og/eller vindusdekor? Vi kan selvsagt hjelpe deg med dette også. En fordel med å bruke samme firma til alt er at du vil få en helhetlig profil – noe som øker gjenkjennelseseffekten med mange hakk!
Vi kan selvsagt ordne det du trenger selv om andre har laget ting for deg tidligere, så bare ta kontakt for å få mer informasjon.