Når du skal lage reklamemateriell av forskjellig slag, enten det er snakk om brosjyrer, flyere, menyer, gavekort, informasjonsskriv eller hva det nå enn måtte være, så har du kanskje tenkt at dette kan du lage selv? Tross alt koster det litt penger å få en profesjonell grafisk designer til å lage det for deg, så hvorfor ikke spare de pengene og heller fyre opp PC’n, starte Word og sette det opp selv.
Og joda, du kan selvsagt gjøre det, men jeg anbefaler deg å lese videre. Jeg som skriver dette er ikke psykolog, men jeg er grafisk designer med mange års erfaring og vet litt om hvordan folk reagerer på god/dårlig design. (La meg bare be om unnskyldning med én gang for at jeg bruker uttrykket «dårlig design» om det man setter opp selv i Word, det er bare for enkelhetens skyld. Noen klarer nok å lage slående design i Word også, så dette gjelder selvsagt ikke dem!)
Første problem – sidestørrelse
Noen vil ikke engang tenke på at det til tider kan være mest hensiktsmessig å få materiellet produsert i andre størrelser enn A4, som vel er standard sidestørrelse i Word. Og skal man f.eks. ha en flyer som er A4 brettet på langs, så begynner det allerede å bli knotete å få laget dette pent.
I programvaren som en designer bruker til dette (mest sannsynlig Adobe InDesign) så har man innebyggede verktøy for å sette riktige mål enten det er snakk om énsidig eller tosidig trykk, og antall sider i dokumentet.
Andre problem – skrifttyper
Og her er ofte det som gjør at vi designere river oss i håret og tenker «neeeei, ikke DEN skrifttypen!». Sannsynligvis vil man ikke endre på den innebyggede skrifttypen i Word, man tenker at den er vel grei nok? Problemet er at det ikke vil skille seg ut noe fra mengden. Om man skal lese en bok så er det helt topp at skriften ikke er så veldig annerledes enn alle andre bøker, men når det gjelder reklamemateriell så bør man sikte mot å skille seg litt ut.
… men ikke ta helt av! Noen synes en snirkelfont er så vakkert at de bruker den overalt i menyen eller brosjyren. Da skiller man seg ut ved at budskapet blir tilnærmet uleselig, og det vil man vel helst unngå.
Det er også viktig at man velger riktig størrelse på skriften, og at overskrifter skiller seg litt ut fra resten av teksten.
Og for all del, vær så snill å IKKE bruk Comic Sans, dersom du skal sette opp reklamemateriellet ditt selv. Det er kanskje en artig skrifttype for noen, men den egner seg ikke til så mye annet enn privat bruk. 🙂
Vi som jobber med disse tingene har tilgang på et hav av skrifttyper, og vil gjøre vårt ytterste for å finne den/de som egner seg aller best til akkurat DITT budskap.
Tredje problem – farger/bilder/illustrasjoner
Tittelen «grafisk designer» høres kanskje veldig fancy ut for noen, men det er ikke mer fancy enn at vi er trent på å sette opp tekst pluss eventuelt bilder/tegninger på en måte som gjør at et budskap når fram på riktig måte. Det er sjeldent tilfeldig hvor vi setter inn en illustrasjon, og hvordan vi bruker farger. En god designer bruker ikke første og beste rødfarge der rødt ønskes, men vil prøve seg fram med forskjellige nyanser for å finne den som passer best.
Vi gir også råd til kunden om å endre på bildebruk hvis vi ser at det vil lønne seg med færre/flere bilder, eller helt andre type bilder.
Fjerde problem – papirtyper
Du vil nok bli overrasket hvis du visste hvor mange typer papir som faktisk finnes. At det er alt fra veldig tynt papir til tjukk kartong visste du nok men det er flere typer materiale, det er glatt/porøs/bestrøket overflate, det er laminert papir – det er så mange varianter at man kan nesten bli litt svimmel. Skal du skrive ut menyen eller flyeren din hjemme så er det bare en brøkdel av disse variantene du kan bruke, rett og slett fordi de fleste normale printere ikke klarer å skrive ut på dem.
Vi helper deg med å finne det papiret som vil fungere best til det du skal bruke materiellet til. Er du en miljøorganisasjon så vil du sannsynligvis ha et papir som er ubleket og gir et miljøvennlig uttrykk, mens en hudpleiesalong ofte ønsker glatt og tykt papir til sine visittkort, prislister etc.
Og skal det være til en meny i en restaurant, så vil vi ofte anbefale papir som ikke suger til seg væske. Kanskje velger vi en tykk og glatt papirtype, eller så laminerer vi. Det viktigste er at du ikke trenger å legge en flekkete meny på bordet til nye gjester, og at du ikke trenger å kjøpe nye hele tiden.
Femte problem – rettskriving
For all del, det er mange der ute som har plettfri rettskriving! Men ikke alle har det, og da kan det være en fordel å få litt hjelp. Nå er det jo dessverre sånn at ikke alle designere er helt stødige i rettskriving heller, og jeg skal ikke påstå at jeg er feilfri selv. Men jeg har ordboka på hurtigtast, og jeg prøver å få det så riktig som overhode mulig. (Ser du feil i teksten her så send meg gjerne en e-post (hanne ætt sentrumprofiltrykk.no) med korrigering, for jeg liker ikke å gjøre feil!)
Men … er det noe problem om jeg bruker Comic Sans og «feil» farger, da? Eller har noen skrivefeil?
Problemet oppstår når kunden ikke får med seg budskapet ditt. Det hjelper lite om du har produsert det nesten gratis hvis kundene du henvender deg til bare kaster det rett i søpla. Ja, for ganske mange gidder ikke lese en flyer dersom den ser «hjemmelaget» ut. De tenker kanskje at de ikke har lyst til å legge igjen pengene sine hos en bedrift som ikke ser ut til å være så nøye med ting. Eller så trekker de den konklusjonen at det ikke er en seriøs bedrift når de bare slenger sammen noe i Word selv og har masse skrivefeil, i stedet for å sette bort slike jobber.
Mange bedrifter lager seg en profilmanual – der skrifttyper, farger og logobruk er spesifisert – og det er noe alle burde vurdere. Ved å ha definert alle grafiske elementer på forhånd så sikrer man et helhetlig uttrykk, som igjen skaper gjenkjennelseseffekt – vel å merke dersom det er gjennomtenkt og kvalitetssikret av noen med et trent øye.
Ta kontakt med oss dersom du ønsker reklamemateriell av forskjellig slag – vi fikser det aller, aller meste!